Авторизація



Освітні сайти

ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
Комунальний вищий навчальний заклад Київської обласної ради «Академія неперервної освіти
Ставищенський РМК

Хто на сайті

На даний момент 14 гостей на сайті

Лічильник відвідування

mod_vvisit_counterСьогодні55
mod_vvisit_counterВчора37
mod_vvisit_counterЦього тижня397
mod_vvisit_counterМинулого тижня429
mod_vvisit_counterЗа місяць1087
mod_vvisit_counterМинулого місяця2059
mod_vvisit_counterВсього201519

Online (20 хвилин): 4
Твій IP: 54.161.116.225
,
2018-10-21 19:30
"Природничі диктанти"
Четвер, 13 листопада 2014, 09:58

Відділ освіти Ставищенської районної державної адміністрації

Районний методичний кабінет

Стрижавська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

 

 

ЗБІРНИК ПРИРОДНИЧИХ ДИКТАНТІВ ТА

ТЕСТОВИХ ЗАВДАНЬ

З ПРИРОДОЗНАВСТВА

3 КЛАС

 

                                         Навчально-методичний посібник

 

                                                                                                   Укладач:

Притолюк Р.А.

 

                                                            Ставище 2014

 

Природничі диктанти та тести з природознавства для 3 класу: навчально-методичний посібник / укладач Р.А. Притолюк. – Ставище, 2014.  –    с. 47

 

Посібник містить природничі диктанти та тести з курсу «Я і Україна»(природознавство) у 3 класі. Тексти завдань складено відповідно до чинної програми для 3 класу і методичних рекомендацій «Контроль та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи»

Призначений для учнів початкових класів, учителів, батьків.

  

                                                              © Притолюк Р.А., 2014

                                               © Районний методичний кабінет відділу освіти                                        

                                                              Ставищенської РДА, 2014

 

Зміст

Передмова

     1.Природничі диктанти з тем:

   1.1.Природа і ми

                1.2.Нежива природа

      1.3.Жива природа

2.Тестові завдання з тем:

   2.1.Природа і ми

   2.2.Нежива природа

   2.3.Жива природа

         Список використаних джерел

 

Передмова

         Згідно з методичними рекомендаціями Міністерства освіти і науки України «Контроль та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи» у процесі навчання передбачається здійснення тематичного оцінювання навчальних досягнень молодших школярів.

         Завдання складені відповідно до чинних програм із курсу «Я і Україна. Природознавство» (автор Байбара Б.М.) та підручника «Я і Україна» (автор Т.М. Байбара, Н.М. Бібік). Пропонований матеріал охоплює основні теми відповідно до програми з природознавства для учнів 3 класу3 загальноосвітніх навчальних закладів. Завдання з даного збірника можна використовувати на уроках природознавства, при підготовці до природничих конкурсів та перевірки знань учнів.

 

ПРИРОДА І МИ

Урок 1

ТЕМА. Що таке природа. Охорона природи

Природничий диктант № 1

1. Усе, що тебе оточує, крім того, що зроблено людиною,— це... (природа).

  1. 2.Ти живеш на планеті, ім'я якої... (Земля).
  2. 3.Для життя будь-якого живого організму потрібні... (світло, тепло, повітря, вода).
  3. 4.У воді, повітрі на поверхні предметів, тілі людини, є найдрібніші живі організми —... (бактерії).
  4. 5.Найдрібніші  організми можна побачити лише за допомогою... (мікроскопа).
  5. 6.Людина, як і всі живі організми,—... (частіша природи).

 

Природничий диктант № 2

1. Сонце, Місяць, зорі, повітря, вода, гірські породи — це жива природа. (Ні)

  1. 2.Люди, тварини, рослини, гриби, бактерії, віруси належать до живої природи. (Так)
  2. 3.Усі живі організми дихають, живляться, ростуть, розмножуються і вмирають. (Так)
  3. 4.Природа не впливає на життя людини. (Ні)
  4. 5.Збережемо природу, якщо вивчатимемо природознавство. (Ні)

 

ПРИРОДА І МИ

Урок 2

                                      ТЕМА. Тіла. Речовини. Молекули

Природничий диктант № 1

1. Предмети неживої природи, живі організми та предмети, що виготовлені людиною, — це... (тіла).

  1. 2.Тіла бувають... (твердими, рідкими, газоподібними).
  2. 3.Тіла складаються з... (речовин).
  3. 4.Дрібні, невидимі неозброєним оком частини — це... (молекули).
  4. 5.Крейда — це...(тіло). Повітря — це... (тіло). Краплі олії—це... (тіло).
  5. 6.Молекули перебувають дуже близько одна до одної у ... тілах. (Твердих)

 

Природничий диктант № 2

  1. 1.Предмета неживої природи, живі організми та предмети, що виготовлені людиною, це — речовини. (Ні)
  2. 2.Тіла бувають твердими, рідкими, газоподібними. (Так)
  3. 3.Тіла складаються з молекул. (Ні)
  4. 4.Дрібні, невидимі неозброєним оком частини — це молекули. (Так)
  5. 5.Молекули однієї речовини відрізняються від молекул інших речовин формою і розміром. (Так)
  6. 6.Вода, молоко, олія — газоподібні тіла. (Ні)

 

НЕЖИВА ПРИРОДА

Урок З

ТЕМА. Сонячне світло і тепло, їх значення у природі

Природничий диктант № 1

1. Сонце дає Землі., (світло, тепло).

  1. 2.Кожний сонячний промінь падає... (прямолінійно).
  2. 3.Якщо на шляху променя трапляється непрозорий предмет, то від нього утворюється... (тінь).
  3. 4.Сонячне тепло вбирають неживі предмети та живі організми, тому вони... (нагріваються).
  4. 5.Найбільше тепла віддають ті промені, що падають на земну поверхню... (прямовисно).
  5. 6.Висота Сонця на небосхилі змінюється не тільки... (протягом доби, а ще й кожної пори року).

 

Природничий диктант № 2

1. Світло й тепло Землі дає природа. (Ні)

  1. 2.Кожний сонячний промінь падає прямолінійно. (Так)
  2. 3.Сонячне тепло вбирають лише живі організми. (Ні)
  3. 4.Усі промені Сонця однаково нагрівають поверхню Землі (Ні)
  4. 5.Якщо сонце стоїть низько на небосхилі, то Земля нагрівається менше. (Так)
  5. 6.Висота Сонця на небосхилі змінюється не тільки протягом доби, але й протягом місяця. (Ні)

Урок 4

ТЕМА. Термометр

Природничий диктант № 1

1. Виміряти температуру тіла людини, повітря, кімнати та на вулиці, води, грунту можна за допомогою спеціального приладу —... (термометра).

2. Термометр складається зі... (шкали, з поділками і цифрами та скляної трубочки).

3. Найменша поділка відповідає... (одному градусу).

4. Усі цифри вище нуля показують градуси... (тепла), а нижче від нуля — ... (холоду).

5. У запаяній скляній трубочці міститься рідина... (забарвлений спирт або ртуть).

6. Рідина у трубочці опуститься нижче, якщо... (занурювати її в холодну воду); підніметься вгору, якщо... (занурити її в гарячу воду).

Природничий диктант № 2

  1. 1.У термометрі для вимірювання температури тіла людини міститься забарвлений спирт. (Ні)
  2. 2.Запис (—12 градусів) слід читати: 12 градусів тепла. (Ні)
  3. 3.Термометр складається зі скляної трубочки. (Ні)
  4. 4.Усі цифри вище від нуля показують градуси тепла, а нижче від нуля - холоду. {Так)
  5. 5.Термометр — спеціальний прилад для вимірювання температури тіла людини, повітря, води, фунту. (Так)
  6. 6.Найменша поділка відповідає одному градусу. (Так)

 

Урок 5-6

ТЕМА. Повітря навколо нас. Властивості повітря. Склад повітря.

Охорона повітря

Природничий диктант № 1

1. Повітря належить до... природи. (Неживої)

2. Повітря —... тіло. (Газоподібне)

3. Повітря є у... (у ґрунті, у воді, навколо нас).

  1. 4.Шар повітря навколо Землі називають... (атмосферою).
  2. 5.Властивості повітря такі:... (прозоре, безбарвне, немає запаху).

6. Повітря складається з різних газоподібних речовин:... (азоту, кисню, вуглекислого газу).

7. Для дихання людям потрібне... (чисте повітря).

8. Наша держава дбає про чистоту повітря.. В Україні прийнято... (Закон про охорону повітря).

 

Природничий диктант № 2

1. Без повітря людина проживе кілька часів. (Ні)

  1. 2.Повітря — газоподібне тіло. (Так)
  2. 3.Повітря заповнює всі порожнини. (Так)
  3. 4.Тепле повітря важче, і воно опускається вниз. (Ні)
  4. 5.Трав'янисті рослини не гинуть узимку лише тоді, коли вкриті товстим пухким шаром снігу. (Так)
  5. 6.Найбільше в повітрі кисню. (Ні)
  6. 7.Незмінними помічниками людини в очищенні повітря є рослини. (Так)

 

Урок 7-8-9

ТЕМА. Вода у природі. Властивості води. Вода — розчинник. Перетворення води. Кругообіг води у природі. Охорона води

 

Природничий диктант № 1

1. Вода — багатство Землі. Вона необхідна для життя... (усіх живих організмів).

  1. 2.У природі вода перебуває у трьох станах:... (твердому, рідкому, газоподібному).
  2. 3.Більша частика поверхні Землі вкрита водою. Вода міститься в... (озерах, річках, морях, океанах).
  3. 4.Вода має властивості... (безбарвна, без запаху, текуча, не має власної форми, прозора).
  4. 5.Властивість при замерзанні — ... (розширюватися).
  5. 6.Речовини, що розчиняються у воді, називаються... {розчиненими у воді).
  6. 7.Вода для них є... (розчинником).

 

Природничий диктант № 2

1. Водяна пара — це вода в рідкому стані. (Ні)

  1. 2.Перетворення води з одного стану в інший відбувається в природі рідко. (Ні)
  2. 3.Вода у природі постійно рухається. (Так)
  3. 4.Для того щоб зберегти воду чистою, на підприємствах будують очисні споруди. (Так)
  4. 5.Більшу частину води на Землі складає солона вода морів і океанів. (Так)
  5. 6.Людям потрібна прісна вода. (Так)

Урок 10

ТЕМА. Гірські породи. Корисні копалини. Охорона гірських порід

Природничий диктант № 1

1. Природні тіла, що знаходяться в землі або на її поверхні,— це... (гірські породи).

  1. 2.Гірські породи — це тіла... (неживої природи).
  2. 3.У природі гірські породи перебувають у... станах. (твердому, рідкому, газоподібному)
  3. 4.Гірські породи, які люди видобувають у природі та використовують у своєму житті, називаються... (корисними копалинами).
  4. 5.Усі корисні копалини поділяють на... (горючі, рудні, нерудні).
  5. 6.Місце, де залягає багато корисних копалини, називається... (родовищем).

 

Природничий диктант № 2

         Гірські породи — це природні тіла, що знаходяться в землі або на її поверхні. (Так)

          їх створила людина за багато мільйонів років. (Ні)

          Гірські породи — це тіла живої природи. (Ні)

          Вони бувають твердими, рідкими, газоподібними. (Так)

          Корисні копалини — це гірські породи, що люди видобувають у природі та використовують у своєму житті. (Так)

         Усі корисні копалини поділяються на горючі, рудні, нерудні. {Так)

          Нерудні корисні копалини видобуваються і використовуються для виплавки метала. (Ні)

 

Урок 11-12

ТЕМА. Ґрунт. Склад ґрунту. Охорона ґрунту

Природничий диктант № 1

  1. 1.Верхній, пухкий, родючий шар землі, в якому ростуть рослини, називається... (Ґрунтом).
  2. 2.Опале листя, рештки відмерлих рослин і тварин повільно перегнивають та утворюють... (перегній)
  3. 3.Ґрунт складається з ... (повітря, води, перегною, глини, піску і мінеральних солей).
  4. 4.Ґрунт, в якому багато перегною, називають... (родючим).
  5. 5.Найродючіший грунт —... (чорнозем).
  6. 6.До фунту слід повертати стільки поживних речовин,... (скільки забирають рослини).

Природничий диктант № 2

  1. 1.Верхній пухкий, родючий шар землі, в якому ростуть рослини, називають перегноєм. (Ні)
  2. 2.Опале листя, рештки відмерлих тварин і рослин повільно перегнивають, згодом утворюється чорнозем. (Ні)
  3. 3.Перегній містить поживні речовини, необхідні для зростання і розвитку рослин. (Так)
  4. 4.Ґрунт складається з піску, повітря, води, перегною, глини і мінеральних солей. (Так)
  5. 5.Найродючіший грунт — піщаний. (Ні)
  6. 6.Головна ознака ґрунту — колір. (Ні)

 

ЖИВА ПРИРОДА

Урок 13-14

ТЕМА. Різноманітність живих організмів.

 Значення рослин у природі та житті людей. Будова рослин.

Рослини — живі організми

Природничий диктант № 1

1. Усі живі організми вчені поділили на... (п'ять царств).

  1. 2.Рослини називають... (зеленим дивом Зеті).
  2. 3.На Землі росте близько... (500 тисяч видів рослин).
  3. 4.Рослина має органи: ... (корінь, стебло, листок, квітка).
  4. 5.Чим рослини дихають? (Усіма органами)
  5. 6.Рослини — живі організми, тому що вони... (живляться, дихають, ростуть, розмножуються, відмирають).

 

Природничий диктант № 2

  1. 1.Усі живі організми вчені поділили на п'ять царств. (Так)
  2. 2.Рослини називають зеленим дивом Землі. (Так)
  3. 3.Усього на Землі існує 100 тисяч видів рослин. (Ні)
  4. 4.Рослини складаються з таких частин: бруньки, кора, гілки. (Ні)
  5. 5.Рослини дихають усіма органами вдень і вночі (Так)
  6. 6.Рослини — живі організми, тому що вони живляться, дихають, ростуть, розмножуються, відмирають. (Так)

 

Урок 15

ТЕМА. Дерева, кущі, трав'янисті рослини. Хвощі та листяні однорічні, дворічні й багаторічні рослини

Природничий диктант № 1

1. Усі рослини поділяють на... (дерева, кущі, трави).

  1. 2.Рослина, яка має одне міцне дерев'янисте товсте стебло,— це... (дерево).

3. Дерева і кущі з широкими листками називають... (листяними).

  1. 4.Дерева і кущі — це... рослини. (Багаторічні)

5. Трав'янисті рослини можуть бути... (однорічними, дворічними, багаторічними).

6. До багаторічних трав'янистих рослин належать... (цибуля, часник, тюльпан, кропива, гладіолус).

Природничий диктант № 2

  1. 1.Серед рослин є дерева, кущі, трави. (Так)
  2. 2.Рослина, яка має м'яке соковите стебло,— це кущ. (Ні)
  3. 3.Дерева і кущі з широкими листками називають листяними. (Так)
  4. 4.Трав'янисті рослини можуть бути тільки багаторічними. (Ні)
  5. 5.Дерева і кущі — це багаторічні рослини. (Так)
  6. 6.Дворічні рослини відмирають, давши насіння. (Так)
  7. 7.Горох, гречка, соняшник, перець — дворічні рослини. (Ні)
  8. 8.Картопля, пролісок, мати-й-мачуха — багаторічні рослини. (Так)

Урок 16

ТЕМА. Різноманітність рослин у природі. Водорості, мохи, хвощі папороті, хвойні рослини, квіткові рослини

Природничий диктант № 1

1. Рослини поділяють на... (водорості, мохи, хвощі, папороті, хвойні, квіткові).

  1. 2.Рослини, що не мають справжніх органів — це... (водорості).
  2. 3.Рослини, у яких є стебло і листки, але немає кореня,— це... (мохи).
  3. 4.Рослини, що розмножуються за допомогою спор,— це... (хвощі).
  4. 5.До хвойних рослин належать... (сосна, тис, ялина, смерека, модрина).
  5. 6.У вологих місцях і на болотах ростуть цікаві рослини —... (мохи).

 

 

Природничий диктант № 2

  1. 1.Рослини поділяються на водорості, мохи, хвощі, папороті, хвойні та квіткові. (Так)
  2. 2.Рослини, що не мають справжніх органів,— це папороть (Ні)
  3. 3.Нові рослини виростають із дуже дрібних коричневих спор у водоростей. (Ні)
  4. 4.Хвощі та папороті з'явилися на нашій планеті дуже давно. Мільйони років тому вони були велетенськими деревами й утворили на Землі дрімучі ліси. (Так)

 

Урок 17

ТЕМА. Розмноження квіткових рослин. Умови зростання і розвитку рослин. Способи розмноження рослин

Природничий диктант № 1

1. Органами розмноження квіткових рослин є... (квітка).

  1. 2.Плід із насінням утворюється з квітки лише після... (затаєння пилком).
  2. 3.Бджіл, метеликів, джмелів називають... (комахами-запилювачами).
  3. 4.Рослини, в яких квітки маленькі й непомітні, без запаху і нектару, запилюються... (вітром).
  4. 5.Для проростання насінню необхідні... (вода, meплo, повітря).
  5. 6.Щоб рослина росла і розвивалася, їй потрібні... (поживні речовини, вода, повітря, тепло і світло).
  6. 7.Виростити нову рослину можна з... (насіння, кореня, частини стебла, листка).

 

Природничий диктант № 2

1. Органом розмноження квіткових рослин є корінь. (Ні)

  1. 2.Плід із насінням утворюється з квітки лише теля того, як квітка виросла. (Ні)
  2. 3.Бджіл, метеликів, джмелів називають комахами-збирачами. (Ні)
  3. 4.Рослини, в яких квітки маленькі й непомітні, без запаху і нектару, запилюються вітром. (Так)
  4. 5.Для проростання насінню необхідні хороші ґрунти. (Ні)
  5. 6.Для тоги щоб рослина добре росла і розвивалася, ш потрібні поживні речовини, вода, повітря, тепло і світло (Так)

1.      Виростити нову рослину можна з насіння, кореня, частини стебла, листка. (Так)

Урок 18-19

ТЕМА. Довкілля рослин. Пристосування рослин до різних умов

                                      існування. Охорона рослин

Природничий диктант № 1

1. Усе, що оточує живий організм у природі, називається його... (довкіллям).

  1. 2.Для такого дерева, як дуб, довкіллям є... (сонце, повітря, грунт, комахи, птахи).
  2. 3.Щоб вижити в довкіллі, рослини набувають певних ознак, тобто... (пристосовуються).
  3. 4.Рослинам допомагають вижити у певних природних умовах такі ознаки:... (довге коріння, вузькі опущені та товсті м'ясисті листки, широкі великі листки).
  4. 5.Рослини не зникають зовсім, тому що... (самі захищаються від знищення).
  5. 6.Рідкісні рослини вирощують у..., а охороняють у... (ботанічних садах; заповідниках).

 

 

Природничий диктант № 2

1. Усе, що оточує живий організм у природі, називають його довкіллям. {Так)

  1. 2.Сонце, повітря, грунт, дощ, комахи, птахи, звірі, люди — все це довкілля дуба. (Так)
  2. 3.Щоб не загинути, рослини пристосувалися до різних умов життя в довкіллі. (Так)
  3. 4.Пахучі квіти, довге стебло, зелене листя, великий корінь — це ознаки, завдяки яким рослини виживають у різних природних умовах. (Ні)
  4. 5.Рослини не зникають зовсім, тому що вони самі захищаються від знищення. (Так)
  5. 6.Охороняти потрібно тільки рослини, що занесені до Червоної книги. (Ні)

 

Урок 20

 ТЕМА. Як розрізняють тварин. Тварини – живі організми.

Природничий диктант №1

1.Усіх кого можна побачити: кішку,собаку,сороку,бджолу – називають -…(тварини).

2.Тварини живуть…(усюди).

3.Тварини різняться…(зовнішнім виглядом,формою тіла,розмірами,забарвленням,поведінкою).

4.Тварини одного виду…(подібні між собою).

5.Тварини належать до…(живої природи).

6.Особливі ознаки тварин…(переміщення,харчування).   

 

Природничий диктант №2

1.Усіх кого можна побачити: кішку,собаку,сороку,бджолу-це тварини.(Так).

2.Тварини живуть усюди.(Так)

3.Усі тварини однакові.(Ні)

4.Тварини одного виду подібні між собою.(Так).

5. Тварини належать до живої природи.(Так).

6.Тварини живляться рослинами,чи іншими тваринами.(Так).

 

Урок 21

ТЕМА. Різноманітність тварин у природі.

Природничий диктант №1

1.Найчисленніша група тварин -…(комахи).

2.Істотна ознака комах -…(6 ніг).

3.Земноводні – це (жаби і тритони).

4.Черепахи,ящірки,змії,крокодили-це тварини, яких називають…(плазунами).

5.Вкрите шерстю тіло і вигодовування малят молоком -…(істотні ознаки звірів).

6.Які групи тварин ви знаєте?(комахи,риби,земноводні,плазуни,птахи,звірі).

 

Природничий диктант №2

1.Комахи-найчисленніша група тварин.(Так).

2.Чотири ноги-це істотна ознака комах.(Ні).

3.Земноводні-це риби і жаби.(Ні).

4.Черепахи,ящірки,змії,крокодили-це тварини, яких називають плазунами.(Так).

5.Вкрите шерстю тіло і вигодовування малят молоком-це істотні ознаки звірів.(Так).

6.Комахи,риби,земноводні,плазуни,птахи,звірі-це групи тварин.(Так).

 

Урок 22

ТЕМА. Чим живляться тварини. Ланцюги живлення.

Природничий диктант №1

1. Тварини, для яких кормом є рослини,називаються…(рослиноїдними).

2. Тварин,які живляться іншими тваринами ,називають…(хижими).

3. Тварини,які живляться і рослинами і тваринами називають …(всеїдними).

4. У природі всі живі організми…(взаємопов’язані між собою).

5. Якщо зникають рослиноїдні тварини ,то хижі тварини …(гинуть ).

6. Ланцюг живлення складається з …(ланок)..

 

Природничий диктант №2

1.Тварини, для яких кормом є рослини,називаються рослиноїдними.(Так).

2. Тварин,які живляться іншими тваринами ,називають  твариноїдними.(Ні).

3. Тварини,які живляться і рослинами і тваринами називають всеїдними.(Так).

4. У природі всі живі організми взаємопов’язані між собою.(Так).

5.Якщо зникають рослиноїдні тварини ,то хижі тварини гинуть.(Так).

6. Ланцюг живлення складається з ланок.(Так).

 

Урок 23

ТЕМА. Як розмножуються тварини.

Природничий диктант №1

1. Комахи розмножуються…( по – різному).

2. Риби відкладають ікру з якої з’являються…(мальки).

3. У земноводних з ікри з’являються …(пуголовки).

4. Плазуни розмножуються…(яйцями).

5. Птахи відкладають …(яйця).

6. Усі звірі вигодовують своїх малят…(молоком).

 

Природничий диктант №2

1.Комахи розмножуються по – різному.(Так).

2.Риби відкладають ікру. З ікринок з’являється мальки.(Так).

3.У земноводних з ікри з’являються рибки.(Ні).

4.Плазуни розмножуються ікрою.(Ні).

5.Відклавши яйця,птахи насиджують їх, зігріваючи своїм теплом.(Так).

6.Усі  звірі вигодовують своїх малят молоком.(Так).

 

Урок 24

ТЕМА. Довкілля тварин. Як тварини добувають корм.

Природничий диктант №1

1.Довкілля живого організму…(необхідні умови для життя).

2.Тварини пристосувалися до життя в довкіллі,щоб…(не загинути).

3.Найсильніший хижак на території  України - вовк.

4.Що змушує водоплавних птахів восени залишати наші водойми?(голод і холод).

5.Що допомагає білці добувати корм?(хвіст).

6.Хто тут зайвий?Заєць,лис,вовк,орел,миша,білка.(Орел).

 

Природничий диктант №2

1. Необхідні умови для життя живого організму – це довкілля.(Так).

2. Тварини пристосувалися до життя в довкіллі,щоб не загинути.(Так).

3. Найсильніший хижак на території  України – собака.(Ні).

4.Восени водоплавних птахів змушує залишати водойми тільки холод?(Ні).

5.Білка,вовк,собака,кінь – хижі тварини.(Ні).

6.Заєць,сорока,корова,гадюка – це звірі?(Ні).

 

Урок 25

 

ТЕМА. Як дикі тварини захищаються. Охорона тварин.

Природничий диктант №1

1.Що стало причиною того,що на Землі зникло багато видів тварин? (господарська діяльність людей та мисливство,знищення місць їх проживання).

2. Взимку впадають у сплячку …(їжак,борсук).

3.Кого з тварин рятують ноги?(Зайця).

4.Чим захищається їжак?(голками).

5.Хто віддає частину свого хвоста,захищаючись від ворогів?(ящірка).

6. Що створено для охорони тварин?(заповідники).

Природничий диктант №2

1.Причиною того,що на Землі зникло багато видів тварин стало створення Червоної книги.(Ні).

2.  Взимку  сплять білка,заєць,горобець.(Ні).

3.Зміна кольору шерсті допомагає зайцеві .(Так)

4.Черепаху захищає панцир.(Так)

5. Застережливий колір забарвлення має сонечко.(Так).

6.У нашій країні прийнято Закон про охорону й використання тваринного світу.(Так).

 

 

Урок 26

ТЕМА. Гриби. Дробянки. Значення грибів і бактерії у природі. Їстівні та отруйні гриби. Корисні та хвороботворні бактерії. Правила гігієни.

Природничий диктант №1

1.Тіло шапинкового гриба складається із…(шапинки,ніжки і грибниці).

2.Чим розмножуються гриби?(спорами і частинками грибниці).

3.Бактерії бувають…(корисні та хвороботворні).

4.Як ще називають бактерії?(мікроби,або мікроорганізми).

5.Мікро в перекладі з грецької означає  малий.

6.Хвороботворні бактерії живуть…(у повітрі, ґрунті,воді,живих організмах).

Природничий диктант №2

1.Тіло шапинкового гриба складається із шапинки,ніжки і грибниці.(Так).

2.Гриби розмножуються коренем.(Ні).

3. Бактерії бувають корисні та хвороботворні.(Так).

4.Бактерії можна побачити тільки під мікроскопом.(Так).

5.Мікроби очищають довкілля від забруднення і збагачують грунт поживними речовинами.(Так).

6. Хвороботворні бактерії живуть скрізь.(Так).

 

Урок 27

ТЕМА. Людина - частина природи. Організм людини. Шкіра-захисник організму. Бережіть шкіру.

Природничий диктант №1

1.Чим організм людини подібний до інших живих організмів?(дихає,живиться,росте,народжує дітей,старіє і помирає).

2.Людина відрізняється від тварин(ходить на двох ногах,руки виконують роботу,вміє мислити і розмовляти).

3.За допомогою … люди спілкуються між собою(мови).

4.Організм людини складається з …(органів).

5.Тіло людини вкрите…(шкірою).

6.Шкіру потрібно (берегти і загартовувати).

Природничий диктант №2

1.Людина дихає,живиться,росте,народжує дітей,старіє і помирає).

2.Предками людини були людиноподібні мавпи.(Так).

3.Люди спілкуються між собою.(Так).

4.Кожен орган людини працює самостійно.(Ні).

5.Шкіра завжди має бути чистою.(Так).

6.При пораненнях,опіках,обмороженні треба негайно звернутися до лікаря.(Так).

Урок 28-29

ТЕМА. Скелет – опора тіла людини. Як бути  струнким. Як людина рухається. Чому необхідно тренувати м’язи.

Природничий диктант №1

1.Під шкірою людини знаходяться …(кістки).

2.Кістки утворюють…( скелет).

3.Скелет складається з …частин…(трьох).

4.Кістки рухають…( м’язи).

5.Робота м’язів - це їх…( скорочення і розслаблення).

6.Чим краще розвинені м’язи,тим..(міцніший скелет).

 

Природничий диктант №2

1.Кіски тверді,міцні,але легкі.(Так).

2. Кістки утворюють скелет.(Так).

 3. Скелет складається трьох частин.(Так).

4. Кістки рухаються самостійно.(Ні).

5.Робота м’язів - це їх скорочення і розслаблення.(Так).

6. М’язи розвиваються, якщо їх постійно тренувати.(Так).

 

Урок 30

ТЕМА. Як відбувається живлення людини. Бережи органи травлення!

Природничий диктант №1

1.Перетворення їжі в організмі людини на поживні речовини називається…(травленням).

2.Органи тіла,в яких відбувається травлення – це органи травлення.

3.Поживні речовини – це …(білки,жири і вуглеводи).

4.Органи травлення людини:(ротова порожнинна,язик,стравохід,шлунок,тонка кишка,печінка,товста кишка,пряма кишка).

5. Щоб бути завжди здоровим, додержуй правил…(гігієни харчування).

6. Уживай…їжу (різноманітну).

Природничий диктант №2

1.Перетворення їжі в організмі людини на поживні речовини називається травленням.(Так).

2. Органи тіла,в яких відбувається травлення – це органи травлення.(Так).

3.Поживні речовини - це цукерки.(Ні).

4.Непережована їжа корисна для організму.(Ні).

5. Щоб бути завжди здоровим, додержуй правил гігієни харчування.(Так).

6.Їж один раз на день.(Ні).

Урок 31

ТЕМА. Для чого і як людина дихає. Бережи органи дихання.

Природничий диктант №1

1.Людина вдихає повітря…(носом).

2.У носі повітря…(очищується та зігрівається).

3.Органи дихання людини:(ніс, гортань, трахея, бронхи, легеня, легеневий пухирець, кровоносні судини.)

4.Кров розносить (кисень) до всіх органів тіла людини, а забирає …(вуглекислий газ).

5.Що шкідливо для легень? (пил, дим)

6.Для здоров’я людини небезпечним є … (паління). 

 

 

Природничий диктант №2

1.Без дихання людина не може прожити і кількох хвилин.(Так).

2.Під час вдихання об’єм грудної клітки зменшується,а при видиханні – збільшується.(Ні).

3.Людина вдихає повітря носом.(Так).

4.Кров розносить кисень  до всіх органів тіла людини.(Так).

5.Вуглекислий газ корисний для організму.(Ні).

6.Керує диханням серце.(Ні).

 

Урок 32

ТЕМА. Для чого людині органи кровообігу. Бережи органи кровообігу.

Природничий диктант №1

1.Кров приносить до всіх органів тіла людини…(поживні речовини).

2.Кров рухається по особливим трубочках…(кровоносних судинах).

3.Великі судини,по яких рухається кров - це (артерії і вени),а  дуже маленькі (капіляри).

4.Кров рухає завдяки роботі…(серця).

5.Від серця кров несуть…,а до серця - (артерії і вени).

6.Органи кровообігу -…(серце,артерії,вени,капіляри).

 

Природничий диктант №2

1.Кров приносить до всіх органів тіла людини поживні речовини.(Так).

2. Кров рухається по особливим трубочках кровоносних судинах.(Так).

3.В артерій і вен тонкі стінки.(Ні).

4.Кров рухає завдяки роботі м’язів.(Ні).

5.Рух крові в організмі називають кровообігом.(Так).

6.Серце не втомлюється і не потребує відпочинку.(Ні).

 

 

Урок 33

ТЕМА. Мозок і нерви. Як людина сприймає довкілля.

Природничий диктант №1

1.У людини є … і … мозок та нерви…(головний і спинний).

2.Головний мозок знаходиться в …,а спинний – (у хребті).

3.Нервова система – це (головний і спинний мозок та нерви).

4.Приймає рішення про роботу органів людини і всього організму…(головний мозок).

5.Нерви схожі на…(білі блискучі нитки).

6.Найкращий відпочинок для нервової системи – це(сон).

 

Природничий диктант №2

1.У людини є головний і спинний мозок та нерви.(Так).

2.Пять органів чуття – очі,вуха,ніс,язик і шкіра.(Так).

3.Нервова система працює вдень і вночі.(Так).

4.Дитина повинна спати 8 годин на добу.(Ні).

5.По нервах подразнення передаються в серце.(Ні).

6.Щоб мати гарний зір,треба читати лежачи.(Ні).

Урок 34

ТЕМА. Взаємозв’язки в природі.

Природничий диктант №1

1.Для росту і розвитку рослині потрібні…(повітря,поживні речовини,вода,світло і тепло).

2.Рослини і тварини пов’язані між собою …(ланцюгами живлення).

3.Люди повинні берегти,охороняти і примножувати (природні багатства).

4.Людина – живий організм,частина (живої природи).

5.Хто повинен піклуватися про збереження природи? ( Кожна людина)

6.Чим живі організми відрізняються від предметів неживої природи?(Дихають, живляться, ростуть, розмножуються та відмирають).

 

 

Природничий диктант №2

1.У природі все взаємопов’язане.(Так).

2.Для росту і розвитку рослині потрібно тільки вода і тепло.(Ні).

3.Рослини і тварини пов’язані між собою ланцюгами живлення.(Так).

4.Ланцюг живлення починається з тварини. (Ні).

5. Чи можуть жити живі організми без повітря?  (Ні).

6.Усі рідкісні, або зникаючі тварини і рослини занесені до Зеленої книги України. ( Ні).

ТЕМА. Природа і ми

Тести

1. Що таке природа?

а) живі організми, будинки, машини;

б) світло, повітря, вода, людина;

в) це все, що нас оточує, крім того що зроблене людиною.

2. Якою буває природа?

а) живою і неживою;

б) забрудненою і яскравою;

в) веселою та сумною.

3. Повітря – це…

а) тверде тіло;

б) рідке тіло;

в) газоподібне тіло.

4. Чим живі організми відрізняються від предметів неживої природи?

а) чарують своєю красою;

б) викликають радість, дивування;

в) дихають, живляться, ростуть, розмножуються та відмирають.

5. Продовжте речення: "Усі живі організми складаються з…"

а) з однієї речовини;

б) з кількох речовин;

в) з великої кількості різних речовин.

6. Якими бувають тіла?

а) легкими і твердими;

б) важкими і рідкими;

в) твердими, рідкими і газоподібними.

7. З чого складаються речовини?

а) молекул;

б) газу;

в) кришталиків.

8. Молекули одних речовин відрізняються від молекул інших:

а) формою і розміром;

б) кольором і масою;

в) своїм розташуванням.

9. Закінчи речення. Молекули кожної речовини мають свою …

а) форму і розміри;

б) колір і масу;

в) швидкість і відстань.

10. Для збереження куточків незайманої природи створено:

а) огорожі;

б) заповідники;

в) охоронники.

 

11. Усі рідкісні, або зникаючі рослини і тварини занесені до …

а) Книги Рекордів;

б) Червоної книги України;

в) записника.

12. Закінчити речення. Довкілля – це…

а) наше природне оточення;

б) вода  рослини;

в) повітря і тварини.

 

 

ТЕМА. Нежива природа

 

Тести

1. Як падають на Землю сонячні промені?

а) похило;

б) прямолінійно;

в) косо.

2. Які сонячні промені найбільше нагрівають земну поверхню?

а) які падають прямовисно;

б) які падають прямолінійно;

в) які падають похило.

3. За допомогою якого приладу вимірюють температуру?

а) лінійки;

б) вимірювача;

в) термометра.

4. Які рідини використовують у термометрах?

а) олію і бензин;

б) спирт і ртуть;

в) чорну фарбу.

5. Що таке атмосфера?

а) блакитне безхмарне небо;

б) кисень;

в) товстий шар повітря навколо Землі.

6. Вибери правильне твердження. Повітря складається з …

а) азоту та вуглекислого газу;

б) кисню та водяної пари;

в) азоту, кисню, вуглекислого газу та інших газів.

7. Яку особливу властивість має вода при охолодженні?

а) стискається;

б) розтікається;

в) розширюється.

8. Закінчити речення. Перетворення води в природі з одного стану в інший називається …

а) кругообігом води;

б) рухом води;

в) бігом води.

9. На які групи поділяються корисні копалини?

а) гірські та підземні;

б) горючі, рудні й нерудні;

в) тверді, м’які та газоподібні.

10. Рудні корисні копалини – це …

а) корисні копалини, які добре горять;

б) різні руди, з яких виплавляють метал;

в) глина, пісок, крейда, мармур.

11. Закінчити речення. Верхній пухкий родючий шар землі, в якому ростуть рослини називається …

а) перегній;

б) торф;

в) грунт.

12. Коли грунт стає «мертвим», якщо вносять …

а) поживні речовини;

б) отрутохімікати;

в) мінеральні солі.

 

ТЕМА. Жива природа

 

Тести

1. Чому рослин називають зеленим дивом Землі?

а) тому, що дихають киснем повітря, а виділяють вуглекислий газ;

б) тому, що вони не лише поглинають кисень, а й виділяють його в повітря, виділяють речовини, що знищують бактерії;

в) тому, що дають продукти харчування та прикрашають наше життя.

2. Вибрати правильне твердження. Чим різняться рослини?

а) будовою, розмірами, умовами життя і його тривалістю;

б) красою, різноманітністю;

в) привабливістю, кількістю.

3. Визначити правильну послідовність в якій потрібно назвати органи рослин.

а) стебло, листки, плоди з насінням, квіти, корінь;

б) плід з насінням, квітка, листок;

в) корінь, стебло, листок, квітка, плід з насінням.

4. Рослина, яка має кілька міцних дерев’янистих стебел – це …

а) дерево;

б) кущ;

в) трав’яниста рослина.

5. Рослина, яка має м’яке соковите стебло – це …

а) дерево;

б) трав’яниста рослина;

в) кущ.

6. Горох, гречка, соняшник, помідори – це …

а) дворічні рослини;

б) багаторічні;

в) однорічні.

7. Дерева і кущі – це …

а) однорічні рослини;

б) дворічні рослини;

в) багаторічні рослини.

8. Які рослини не мають справжніх органів?

а) мохи;

б) водорості;

в) хвощі і папороті.

9. Яких органів не мають хвощі й папороті?

а) кореня;

б) квіток і плодів;

в) стебла.

 

10. Рослини, в яких квітки маленькі і непомітні, без запаху і нектару, запилюються:

а) тваринами;

б) комахами;

в) вітром.

11. Частина стебла з корінцем – це …

а) вусики;

б) живець;

в) кореневище.

12. Чому в природі не зникають бур׳яни?

а) тому, що їх ніхто не знищує;

б) тому, що в багатьох з них дозріває безліч дрібного насіння;

в) тому, що їх не встигають поїдати тварини.

  

 

ТЕМА. Тварини в природі

 

Тести

1. На скільки груп поділяються тварини за способом живлення?

а) три;

б) чотири;

в) дві.

2. Вибрати точне визначення. За якими ознаками тварини подібні до інших живих організмів?

а) бігають, стрибають, повзають;

б) дихають, живляться, ростуть, розмножуються, вмирають;

в) переміщаються, щоб знайти поживу.

3. З якої ланки завжди розпочинається ланцюг живлення?

а) рослиноїдна тварина;

б) рослина;

в) хижа тварина.

4. Яких тварин називають звірами?

а) тіло яких вкрите шерстю;

б) тіло яких вкрите сухими лусочками;

в) тіло яких вкрите хітином.

5. Яка істотна ознака комах?

а) наявність крил;

б) наявність шести ніг;

в) наявність хвоста.

6. Де плазуни відкладають яйця?

а) на дні моря;

б) на корінні дерев;

в) в сухому ґрунті на берегах річок, морів, на узліссі.

7. Які умови необхідні, щоб із яєць вилупилися пташенята?

а) заривати в гарячий пісок;

б) насиджувати їх, зігрівати своїм теплом;

в) оберігати від хижаків.

8. Звідки з’являються пуголовки?

а) водоростей;

б) ікринок;

в) рибок.

9. Як добуває корм дятел?

а) ловить комах на льоту;

б) витягує шкідників довгим, липким язичком, роздовбуючи гострим дзьобом кору дерев;

в) непомітно підкрадається до здобичі.

 

 

 

10.Черепаху захищає …

а) панцир;

б) гострі голки;

в) бурувато – сірий колір.

11. Чому багатьох тварин занесено до Червоної книги?

а) вони яскраві;

б) хворіють і гинуть;

в) якщо їх не охороняти, вони можуть зникнути.

12. Яких тварин занесено до Червоної книги України?

а) яскравих;

б) рідкісних і відмираючих;

в) мужніх і сміливих.

 

ТЕМА. Гриби і дроб׳янки

Тести

1. Як розмножуються гриби?

а) корінням;

б) спорами і частинами грибниць;

в) живцем.

2. Чим живляться гриби?

а) мінеральними добривами;

б) відмерлими рослинами і тваринами;

в) поживними речовинами.

3. Закінчіть речення. Тіло шапинкового гриба складається із …

а) кореня, стебла, квітки;

б) вусиків, ниточок, шляпки;

в) шапинки, ніжки, грибниці.

4. Чому гриби є санітарами довкілля?

а) вони перетворюють рештки відмерлих рослин і тварин на поживні речовини;

б) вони очищують повітря;

в) вони збирають сміття.

5. Які гриби отруйні?

а) білий гриб, підберезник;

б) бліда поганка, мухомор;

в) печериця, опеньки.

6. Збирати гриби потрібно …

а) висмикувати із землі;

б) зрізати ножем, залишаючи частину ніжки в грунті;

в) зривати шапинки.

7. Які ознаки живої природи мають бактерії?

а) перетворюють рештки рослин і тварин на поживні речовини;

б) дихають, живляться, ростуть, розмножуються, вмирають;

в) живляться рештками рослин.

8. Закінчіть речення. Бактерії бувають …

а) різні за формою;

б) однакові за формою;

в) схожі за формою.

9. Як розмножуються бактерії?

а) множаться навпіл;

б) додаються навпіл;

в) діляться навпіл.

10. За допомогою бактерій виробляють …

а) хлібні вироби, пиво, спирт;

б) ліки, фарби, лаки;

в) кефір, ряжанку, оцет.

 

11. Вибери точне твердження. Де живуть бактерії?

а) на руках і одязі, в повітрі;

б) грунті, воді, повітрі, живих організмах;

в) молоці, кефірі.

12. Чим корисні бактерії?

а) за добу може утворитися мільярд нових;

б) очищають довкілля від забруднення і збагачують грунт поживними речовинами;

в) викликають захворювання у людей.

 

ТЕМА. Людина – живий організм

Тести

1. Чим людина відрізняється від тварини?

а) має очі, рот, ніс, вуха;

б) ходить на двох ногах, вміє мислити і розмовляти;

в) бігає, радіє, живиться, розмножується.

2. До органів чуття належать …

а) головний і спинний мозок та нерви;

б) очі, вуха, ніс, язик і шкіра;

в) артерії, вени і капіляри.

3. Які органи керують злагодженою роботою організму людини?

а) стравохід, органи кровообігу;

б) нервова система, органи дихання;

в) головний і спинний мозок.

4. З чого складається організм людини?

а) з поживних речовин;

б) з молекул;

в) з органів.

5. Яке значення для організму має шкіра?

а) захищає внутрішні органи від пошкоджень;

б) не заважає людині рухатися;

в) загартовує організм.

6. Серце, артерії вени , капіляри – це органи …

а) травлення;

б) кровообігу;

в) дихання.

7. Скелет складається з …

а) м’язів живота,серця, рук, ніг, печінки, нирок ;

б) черепа, ребер, хребта, груднини, верхніх та нижніх кінцівок;

в) гортані, легень, носа, трахеї, бронхів.

8. Що відчуває людина за допомогою шкіри?

а) запах;

б) смак;

в) дотик.

9. Перетворення їжі в організмі людини на поживні речовини називають:

а) капілярами;

б) диханням;

в) травленням.

10. Нервову систему утворюють …

а) головний і спинний мозок та нерви;

б) серце, артерії, вени, капіляри;

в) стравохід.

 

11. Скільки людина має органів чуття?

а) 5;

б) 6;

в) 4.

12. Виберіть точну відповідь. Робота м’язів – це їх …

а) скорочення і розслаблення;

б) розгалуження і збільшення;

в) дихання, харчування.

 

 

Література

  1. 1.БайбараТ.М.,. Бібік Н.М. Я і Україна: підручник для 3 кл. – К.: Форум, 2003.
  2. 2.Державний стандарт початкової загальної освіти. –К., 2000.
  3. 3.Дидактична мозаїка: цікаве довкілля / уклад. Римар Л.М.,. Бардакова Ю.Є. – Х.: ВГ «Основа», 2005.
  4. 4.Жаркова І.. Я і Україна. Тематичне оцінювання 3 клас. – Т.: Підручники і посібники, 2008. – 31 с.
  5. 5.Ісаєнко О.В., Чамата Н.В., Москаленко Л.М. Контрольні роботи. Методичні рекомендації щодо проведення тематичного оцінювання в початковій школі. – Х.: Країна мрій ТМ, 2005. – 80с.
  6. 6.Навчання і виховання учнів 3 класу (Упорядник О. Савченко) – К.: Початкова школа, 2004. – 311 с.
  7. 7.Наумчук В.І. Завдання з природознавства. 2-4 класи. – Тернопіль: СМТ Астон, 2003.
  8. 8.Пачашинська М., Данилко О.. Тематичне оцінювання 3 клас. – Т.: Підручники і посібники, 2009. – 111 с.
  9. 9.Пометун О., Пироженко Л. Інтерактивні технології навчання. Теорія, практика, досвід: Методичний посібник. – К.: АПН, 2004
  10. 10.Програми для середньої загальноосвітньої школи 1-4 класу – К.: Початкова школа, 2006.


 

                      Притолюк Раїса Анатоліївна

 

 

ЗБІРНИК ПРИРОДНИЧИХ ДИКТАНТІВ ТА ТЕСТОВИХ ЗАВДАНЬ

З ПРИРОДОЗНАВСТВА

3 КЛАС

 

 

Навчально-методичний посібник для 3 класу

 

Стрижавська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Ставищенської районної ради Київської області

09420 вул. 40-річчя Перемоги 1, с. Стрижавка. Ставищенського району, Київської області.

Тел. (04564) 2-44-66

 
Стрижавська ЗОШ І-ІІІ ступенів.